top of page
_edited.jpg

Een leefbare gemeente

Een gemeente waar de veiligheid, netheid en het welzijn van elke inwoner centraal staan!

Ontdek
onze voortstellen

Een gemeente waar het goed is om te leven.

Een gemeente waar het eenvoudig en veilig is om zich te verplaatsen.

Een gemeente waar de openbare ruimtes aantrekkelijk en goed onderhouden zijn.

Une commune où il fait bon vivre

Een gemeente waar het goed is om te leven

Versterking van de veiligheid :

  • De aanwezigheid van de politie in de wijken             vergroten voor een verhoogd toezicht.

  • Het netwerk van bewakingscamera's                 moderniseren en uitbreiden voor optimale             bescherming.

  • Het aantal gemeenschapswachten verhogen en hun functie beter waarderen om de openbare rust te waarborgen.

  • Een lokaal preventiepartnerschaps-programma (PLP) opzetten om burgerparticipatie in de     preventie en bestrijding van overlast en criminaliteit aan te moedigen.

Mobiliteit voor senioren :

  • Een partnerschap ontwikkelen met Mobitwin om  een sociale transportdienst aan te bieden, inclusief het identificeren van specifieke behoeften van ouderen, het opleiden van personeel om hen te begeleiden, en toegankelijke communicatie om ervoor te zorgen dat senioren van deze dienst         kunnen profiteren.

Verbetering van de netheid :

  • Toezichtsystemen organiseren om wilde             stortplaatsen te voorkomen en te bestraffen.

  • Campagnes lanceren om netheid en burgerschaps-     opvoeding vanaf jonge leeftijd te bevorderen.

  • Versterken en strikt toepassen van boetes voor     overtredingen met betrekking tot netheid.

  • De middelen en uitrusting van de schoonmaak-            ploegen moderniseren om de openbare ruimtes         onberispelijk te houden.

Inzameldienst voor grofvuil :

•    Een inzameldienst voor grofvuil opzetten die aangepast is aan mensen met beperkte mobiliteit, inclusief het identificeren van specifieke behoeften van deze bewoners, huis-aan-huisinzameling door opgeleid personeel, en duidelijke communicatie             over de beschikbaarheid en het gebruik van deze dienst.

Burgerparticipatie :

  • Dialoogplatforms creëren met de inwoners om hun zorgen en suggesties te verzamelen.

  • Burgerinitiatieven voor schoonmaak en wijk-            toezicht promoten.

  • Samenwerken met scholen en lokale verenigingen om bewustzijn te creëren over het belang van netheid en veiligheid.

Surveillance vidéo Caméra de sécurité

Versterking van de gemeenschapswachten en wijkagenten

  • Ontwikkelen en implementeren van een opleidingsprogramma voor gemeenschapswachten, gericht op de rol van straathoekwerker en gemeenschapsbemiddeling. 

  • De zichtbaarheid van gemeenschapswachten vergroten op strategische locaties zoals parken, scholen en verzamelplaatsen. 

  • Duidelijke richtlijnen vaststellen voor gemeenschapswachten met betrekking tot hun rol in het handhaven van de openbare orde en stedelijke netheid. 

  • De aanwezigheid van wijkagenten versterken als bevoorrechte gesprekspartners voor de bewoners, met nadruk op hun rol bij de ontvangst van nieuwe inwoners, het beheren van buurtconflicten en andere gemeenschapsinteracties.

Image de Jason Goodman

Opleiding van vaststellingsambtenaren

  • Het aantal vaststellingsambtenaren verhogen door middel van de opleiding georganiseerd door brusafe.brussels voor agenten die aan de voorwaarden voldoen. 

  • Extra hulpmiddelen en middelen verstrekken om de efficiëntie en nauwkeurigheid van de documentatie en vaststelling van overtredingen te verbeteren. 

  • Mentorschapsprogramma's of uitwisselingen met andere gemeenten introduceren om de beste praktijken en ervaringen te delen.

Image de 青 晨

Installatie van geluidssnelheidsmeters om ontmoetingsruimtes en buurten rustiger te maken

  • In samenwerking met het Gewest onderzoeken om deel te nemen aan de testfase op een gewestweg en meer specifiek op het Simonisplein, dat een economisch centrum is met veel terrassen.

Policiers devant le Louvre

Versterk de politiepatrouilles, vooral te voet en per fiets, om de zichtbaarheid en effectiviteit van de ordediensten te vergroten.

  • Het aantal politiepatrouilles verhogen, vooral in risicogebieden of hotspots van criminaliteit.

  • Patrouilles te voet of per fiets integreren om de nabijheid met de burgers te verbeteren en de toegankelijkheid in stedelijke gebieden te vergroten.

  • Gebruik maken van geavanceerde technologieën zoals bewakingscamera's en herkenningssystemen om de efficiëntie van de patrouilles te verhogen.

  • De samenwerking en communicatie tussen de politie en de gemeenschap versterken om veiligheidsproblemen effectiever te identificeren en aan te pakken.

plp_illu.jpg

Lokale preventiepartnerschappen

  • Samenwerkingen opzetten tussen scholen, de lokale politie, sociale diensten en verenigingen. 

  • Regelmatige vergaderingen organiseren om specifieke veiligheidsproblemen in de wijk te identificeren en aan te pakken. 

  • Ontwikkelen van gerichte preventieprogramma's op basis van de behoeften van verschillende demografische groepen.

Image de Waldemar

Systeem Télé Police Vision

  • Informatiesessies aanbieden aan handelaars via de UCIK over de voordelen en het functioneren van het systeem.

  • Een nauwe samenwerking met de lokale politie garanderen voor maximale efficiëntie.

Analyse de graphiques

Adviezen in technopreventie

  • Een consultatiedienst opzetten met beveiligingsexperts.

  • Workshops en trainingen organiseren over de beste beveiligingspraktijken.

  • Een ondersteuningsnetwerk voor handelaars creëren om advies en ervaringen te delen.

Een gemeente waar het eenvoudig en veilig is om zich te verplaatsen.

Une commue où il est simple de se déplacer

Slimme verkeersfilters :

  • Toegangsbeperkte zones (ZAL) instellen om door-        gaand verkeer te verminderen zonder de wijken te isoleren.

Welzijn van de burgers :

  • Tijdelijke schoolstraten creëren om de veiligheid         van kinderen te garanderen.

  • Participatieve projecten opzetten zodat de bewo-        ners kunnen meebeslissen over de inrichting van         hun wijk.

  • Openbare ruimtes verbeteren om wandelen en fietsen te bevorderen, en de infrastructuur aan-       passen voor personen met beperkte mobiliteit.

Herziening fietsinfrastructuur :

  • Een netwerk van veilige en goed verbonden fiets-        paden ontwikkelen (waar mogelijk, de parkeer-            plaatsen en het fietspad wisselen)

  • En de fiets- en voetgangersmobiliteit bevorderen door middel van kwalitatieve infrastructuur en bewustmakingscampagnes.

Luisterbereidheid en overleg :

  • Regelmatig overleg organiseren met de                 burgers om mobiliteitsprojecten te bespreken.

  • Oprichting en raadpleging van een netwerk van         burgers die de problemen in hun wijken melden.

  • Samenwerken met scholen, lokale bedrijven en             verenigingen voor een geïntegreerde en gecoör-        dineerde planning.

  • Regelmatig overleg voeren met de STIB om een             optimaal netwerk aan te bieden, waardoor Koe-            kelbergenaren zich gemakkelijk binnen en buiten  het grondgebied van de gemeente kunnen ver-            plaatsen.

Versterkte verkeersveiligheid :

  • Strijd tegen snelheidsovertredingen en     straatraces : het aantal radars verhogen en             verkeersremmende maatregelen zoals versmal-   lingen en verkeersdrempels installeren

  • Berlijnse kussens met niet-newtonse vloeistoffen         installeren om trillingen te verminderen en de in-        frastructuur te beschermen.

  •  Gevaarlijke kruispunten en voetgangersover-            steekplaatsen beveiligen om de veiligheid, vooral in         de buurt van scholen te verbeteren.

Conclusie

  • Wij geloven sterk dat een vlotte en harmonieuze mobiliteit mogelijk is in Koekelberg, mits een pragmatische en respectvolle aanpak van de lokale realiteiten. Wij verbinden ons ertoe om naar de burgers te luisteren en intelligente en duurzame oplossingen te implementeren om hun dagelijks leven te verbeteren. Samen kunnen we van Koekelberg een gemeente maken waar het goed is om te leven en zich te verplaatsen.

Charmante ville la nuit

Renforcement de l’éclairage public

  • Évaluer les zones nécessitant un meilleur éclairage et planifier leur modernisation tant pour les piétons que les cyclistes.

  • Installer des systèmes d'éclairage à LED plus efficaces et des éclairages intelligents activés par mouvement.

  • Veiller via les opérateurs à un entretien régulier et à une mise à niveau des infrastructures d'éclairage existantes.

  • Développer et évaluer la pertinence d’un éclairage public intelligent 

  • Planifier la transformation des pôles des luminaires en vue d’y intégrer des éléments de recharge pour les véhicules hybrides et électriques.

Vélo

Révision du plan communal de mobilité

  • Analyser les flux de trafic actuels et prévoir des changements pour améliorer la fluidité et la sécurité (open data) avec Telraam par exemple

  • Intégrer des solutions de mobilité durable dans le plan, telles que des voies réservées aux transports en commun.

  • Modification via des installations temporaires afin d’en évaluer l’efficacité et la pertinence tout en conservant un cadre esthétique.

  • Prévoir une consultation publique pour impliquer les citoyens dans le processus de révision.

Terrain de stationnement

Porter une réflexion sur le maintien de la commune dans Parking.brussels

  • Analyser le coût-bénéfices-qualité de Parking.brussels en se donnant la possibilité de sortir de cette structure. 

  • En attendant l'analyse, intégrer dans le règlement de Koekelberg pour Parking.brussels, la possibilité de poser un sabot sur les véhicules en infraction de stationnement 

Vélo

Aménagement de pistes cyclables

  • Identifier les itinéraires stratégiques pour les pistes cyclables et assurer leur connexion avec les points clés de la commune. Par exemple, une entrée et une sortie dans le parc au niveau du Bd Léopold II et de l'Avenue Emile Bossaert

  • Veiller à ce que les pistes cyclables soient bien signalées, sécurisées et entretenues.

  • Évaluer régulièrement l'utilisation des pistes cyclables et apporter des améliorations si nécessaire.

Terrain de stationnement

Analyse et étude des besoins en matière de parking

  • Réaliser une étude par quartier portant sur le nombre de places de stationnement disponibles, le nombre de véhicules par ménage, les cartes de stationnements et les garages afin de déterminer les zones à forte pression

  • Déplacer les zones cambio qui se trouvent à proximité des commerces.

  • Déplacer la zone cambio au niveau du square de Noville au profit de place de stationnement courte durée (ex : 30 minutes) par une borne de stationnement 

  • Définir une zone de stationnement autorisée pour les camionnettes sur la commune 

  • Maintien des zones de stationnement en épi

Een gemeente waar de openbare ruimtes aantrekkelijk en goed onderhouden zijn.

Une commune où les espaces entretenus

Vergroening en micro-bossen :

  • Micro-bossen ontwikkelen en bepaalde pleinen  ontharden om de luchtkwaliteit te verbeteren en verfrissende groene ruimtes te creëren. De te vergroenen zones identificeren en deze projecten ecologisch en duurzaam uitvoeren.

  • De beschikbare koelte-eilanden herzien, vooral in      het historische centrum dat sterk versteend is, door het vergroenen van daken en gevels te overwegen evenals het creëren van micro-parken binnenin huizenblokken.

Conclusie :

  • Laten we samenwerken om van Koekelberg een mooiere, groenere en milieuvriendelijkere gemeente te maken. We verbinden ons ertoe onze openbare ruimtes te verfraaien, micro-bossen en koelte-eilanden te ontwikkelen, en innovatieve ecologische initiatieven te bevorderen. 

  • Door een aantrekkelijke en duurzame stedelijke omgeving te creëren, maken we van Koekelberg een gemeente waar het goed is om te leven, vandaag en voor toekomstige generaties.

Herinrichting van pleinen :

  • De volledige renovatie van het  Van Hoegaerdeplein en het Bastogneplein uitvoeren om ze veiliger en esthetischer te maken.

  • Inclusieve inrichtingsplannen ontwerpen en de lokale bewoners betrekken om aantrekkelijke en functionele openbare ruimtes te creëren.

Parkeren :

  • Het parkeerbeleid herzien op een pragmatische en efficiënte manier, door  middel van nieuwe            parkeerregels en het waarborgen van de beschikbare plaatsen, met name door de collectieve parkeerplaatsen buiten de wegen te bevorderen. Dit zal helpen de moeilijkheden op te lossen die bestuurders (privé, taxi’s, Uber, enz.) en    alle weggebruikers ondervinden.

Fontaine d'eau

Installatie van drinkfonteinen

  • De gebieden evalueren die dit type installatie nodig hebben en de installatie plannen in overeenstemming met de regionale instanties.

Architecte sur chantier

Herinrichting van het Van Hoegaerdeplein

  • Een inrichtingsplan ontwerpen dat groene ruimtes, rustzones en een betere toegankelijkheid omvat.

  • De lokale bewoners betrekken bij het planningsproces om aan hun behoeften en voorkeuren te voldoen.

  • Een inrichting verzekeren die zowel gezelligheid als functionaliteit bevordert, zoals speelplaatsen voor kinderen en ruimtes voor gemeenschapsevenementen.

Homme de métier et architecte sur chantier

Renovatie van het Bastogneplein

  • Verkeersveiligheidsmaatregelen implementeren, zoals goed zichtbare zebrapaden en zones met snelheidsbeperkingen.

  • Elementen van vergroening en openbare kunstwerken integreren om het plein te verfraaien.

  • Publieke consultaties organiseren om de suggesties en zorgen van de inwoners over de renovatie te verzamelen.

Les plantes qui poussent

De esthetiek en het onderhoud van bloembedden verbeteren

  • Installatie van bebloemde chicanes  

  • Installatie van vaste flitsers  

  • Zaaien van nectarplanten  

  • Creëren van seizoensgebonden bloementapijten in samenwerking met lokale kunstenaars

feu de forêt

Haalbaarheidsstudie voor het creëren van een park in een binnengebied in het historische hart

  • Een haalbaarheidsstudie uitvoeren om ruimte vrij te maken in binnengebieden ten behoeve van binnenparken.

© 2035 by The Grid. Powered and secured by Wix

bottom of page